Week 2 17-23 oktober - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marly Zweerts - WaarBenJij.nu Week 2 17-23 oktober - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marly Zweerts - WaarBenJij.nu

Week 2 17-23 oktober

Door: Marly Zweerts

Blijf op de hoogte en volg Marly

24 Oktober 2014 | Panama, Bocas del Toro

Vrijdag 17 oktober
Vandaag had ik weer les van Lucho van 13.00 – 15.00 dus ik kon niet mee naar La Playa de Estrella. Een voordeel, er zitten hier overal zeesterren. Ik was nog eventjes met Pia het stadje ingegaan en heb nog wat gekeken bij de souvernirtjes maar so far heb ik alleen voor mezelf een armbandje gescoord. Even doorzoeken dus. ‘s Avonds heb ik mijn dive classes bevestigd dus daar ga ik zondag mee beginnen. Vanavond wordt het een drankje in La Iguana denk ik na de bbq. Morgen begint mijn eerste weekendje hier dus gaan we lekker naar Red Frog Beach, hiken in de jungle! Gister heb ik trouwens kokosnoot gegeten vers van de boom, hij viel er hier in de tuin vanaf dus Phil en ik hem open geslashed en hij was super lekker!

Zaterdag 18 oktober
Vandaag had ik met Phil en Jorina afgesproken om te gaan hiken op Red Frog Beach. Er was ook een volleybal toernooi waar Rik aan meedeed dus daar zijn we ook nog wel even wezen kijken. Toen we er aankwamen met de boot was er een pad door de jungle dat je moest volgen naar het strand. Daar zagen we wat kaaiman krokodilletjes. Papa en mama waren er gelukkig niet, dat hadden we wel even gevraagd. Eenmaal op het strand zijn we de hort op gegaan naar links en uiteindelijk hebben we zo’n drie uur door de jungle gehiked. Het pad hebben we maar bearfootpath 2.0 genoemd, naar het eerste bearfootpath dat Phil en ik hadden ontdekt, aangezien je toch op blote voeten erdoorheen moest omdat je bijna tot aan je knieën in de modder stond. Na een lekkere uitglijder met mijn scheenbeen tegen een steen, een verbandje later en mijn enorme spinnenbuurman die daarop toekeek zijn we weer verder gegaan. Na die drie uur kwamen we als een soort Tarzannetjes de jungle uit en iedereen keek dus ook van wtf waar komen die vandaan. Snel maar in de zee dus. Nadat Rik’s team tweede werd, werden wij opgehaald. Een goede douche en een fallafel later moest er natuurlijk weer een drankje gedaan worden en aangezien Phil me een stukje salsa geleerd had moesten we dat natuurlijk wel in de praktijk brengen! Er is hier een hele mooie bar half op de zee, Barco Hundido, en die draait ook heerlijke muziek. Geen latertje overigens want ik moet morgen om 9.00 bij La Buga zijn voor mijn divers theorie!

Zondag 19 oktober
Vandaag was ik om 9.00 bij La Buga, een van de dive shops hier in Bocas. Ik heb vandaag al mijn theorie er doorheen geknald en ga morgenmiddag na de les beginnen met mijn shallow water techniques. Dan kan ik dinsdag en woensdag mijn vier duiken doen en dan ben ik certified voor open water. Ik heb echt heel de dag binnen gezeten om die vijf hoofdstukken door te werken. Op een gegeven moment was ik het toch wel beu dat iedereen naast je komt zitten om te zien hoe jij je toets maakt dus heb ik hoofdstuk vijf maar in het hostel afgemaakt. Morgen de antwoorden even doornemen en dan zijn we ready to go! Net weer de $1,50 chicken taco’s baas gemaakt bij Casa Verde. As said before, daar kan je niet tegen koken. Vandaag blijf ik lekker binnen aangezien ik mijn stem ergens op de mainstreet heb achtergelaten dus die ga ik vanavond in mijn bedje terugvinden denk ik. Oeh en ik heb een kakkerlak gezien bij de badkamer... iel!!!

Maandag 20 oktober
Dus vandaag had ik mijn eerste ochtend lessen met Patricio. Samen met Julia from the States zit ik in een groepje en we hebben eigenlijk alleen maar Spaans gepraat dus het gaat de goede kant op. Daarna ben ik met mijn duik praktijk begonnen ook wel bekend als confined water. Toevallig was een andere chick uit mijn hostel, Jorina, ook net begonnen dus we konden mooi samen gaan. We moesten allerlei dingen oefenen zoals je mondstuk uit je mond halen onder water en je tank werd dichtgedraaid om een noodsituatie na te bootsen. Morgen gaan we 12 meter diep en ga ik mijn test doen. Als ik die test haal ben ik klaar met al de theorie en dan is het alleen morgen nog tot 12 meter en overmorgen tot 18 meter en dan ben ik een certified open water diver! Ze vroegen ook of ik van de week al mee wilde met een night dive, maar ik denk dat een beetje meer experience wel goed is voordat ik ‘s nachts het water op ga. ‘s Nachts geeft het plankton in het water hier licht dus als je dan onder water stil zit en je armen beweegt dan gaat het plankton lichtgeven in een soort neon blauw/groene kleur en dat schijnt echt super mooi te zijn, dus het zou wel gaaf zijn als we dat kunnen zien. Verder hebben we weer bij Chitre gegeten, lekker local en de rest is net op stap gegaan, maar ik heb besloten mijn geld liever te spenden aan excursies dan aan bier elke avond. Anders kom ik ook nog eens terug als een tonnetje en dat was niet echt mijn main goal van deze reis. Dus zo lekker slapen en morgen om 8 uur weer beginnen met mijn lessen. Tip van de dag, zet je wekker niet voor zondag als je op maandag les hebt want dan word je 10 minuten van tevoren wakker.

Dinsdag 21 oktober
Er heerst een buikgriepje in Panama waar ook ik slachtoffer van ben geworden, lekker in het hostel gebleven dus in plaats van mijn eerste 12 meter duik. Gelukkig ben ik niet de eerste hier, maar eigenlijk een van de laatste dus het zat er wel aan te komen. Daarbij is mijn voet er ook niet echt beter op geworden. Ik beloof nooit meer te krabben aan een muggenbult want er komt maar geen korstje op en het blijft maar ontsteken. Een aangezien het precies op het randje van je slipper zit was het op blote voeten naar de supermarkt. Verder heb ik vandaag dus netjes mijn huiswerk gemaakt, een stukje schrijven over jezelf, en ben ik begonnen in het Spaanse boekje wat ik had gekregen van Lucho, mijn leraar van vorige week. Tot nu toe merk ik echt dat ik met super sprongen vooruit ben gegaan dus ik ben benieuwd waar ik over vier weken eindig! Verder heb ik hier vandaag voor het eerst gekookt. Wat rijst in kippensoep met paprika en tomaat. Beetje vitamientjes kan nu geen kwaad. Morgen weer om 8 uur les dus vandaag lekker op tijd naar bed zodat het misschien morgen over is.

Woensdag 22 oktober
Vandaag was dag twee van mijn buikgriep en daar heb ik dus ook ontzettend van mogen genieten. Ik denk niet dat ik ooit eerder huilend in bed heb gelegen van de buikpijn. Gelukkig ging het ‘s middags over, maar ik ben voor de zekerheid toch maar een beetje in de buurt van het hostel gebleven. Na wat geskyped te hebben met het gezinnetje en met Nathan ben ik een duik gaan nemen bij Casa Verde en daarna weer mijn rijst gaan koken in het hostel. Vandaag is Rik om 0.00 uur jarig en hij wordt 30 dus dat moet gevierd worden. Aangezien ik al heel de dag verder geen buikpijn meer had gehad dacht ik, ik ga toch eventjes mee. Een nuchter avondje maar wel hele gezellige inclusief nachtduik in de zee bij Barco Hundido, de club waar we waren. Ik denk dat wij met zijn alle zo’n 75% van de gasten daar waren dus het was pretty much empty maar toch was het een avondje voor in de boeken! Toevallig ging strak om 0.00 vuurwerk bij een bar op het volgende eiland, Aqua Lounge, de lucht in dus het leek net even alsof dat speciaal voor Rik was. Na zeiknat naar huis te zijn gelopen met Cheryl en Steve heb ik eventjes snel een lekkere koude douche gepakt aangezien een warme hier niet bestaat en toen snel erin gekropen. Ik moest tenslotte mijn huiswerk morgenvroeg nog maken aangezien ik dat was vergeten.

Donderdag 23 oktober
Dus vandaag is buikgriep dag 3 en ik zit nog steeds in hetzelfde schuitje, ‘s morgens super veel pijn en dan trekt het ‘s middags weer weg. Ik ben daarom vandaag na school ook maar met Olivia, Denemarken, en een paar vriendinnen van haar naar het strand geweest en het was echt super mooi daar! Even een paar uurtjes lekker op het strand gelegen en in het heerlijk warme zeewater gedobberd en toen weer terug naar reality, de was ophalen. Alsof dat hier zo erg is aangezien je het niet eens zelf hoeft te doen. Voor $4 kan je het aan het einde van de dag weer ophalen. Muchas gracias zeggen we dan! Vanmorgen hadden Valerie, Cheryl en ik Rik trouwens een cupcakeje met kaarsjes en 30 erop cadeau gedaan. 30 is tenslotte niet niks! Verder heb ik weer standaard mijn rijstkostje gekookt, mijn huiswerk gemaakt, naar het onweer gekeken met Cheryl aan the dock en zit ik nu op mijn bedje klaar om een beetje op tijd te gaan slapen. Hopelijk heb ik dan morgen geen buikpijn, fingers crossed!

  • 24 Oktober 2014 - 08:29

    Kittyvandesande:

    Hoi Marly.

    Het klinkt als een groot avontuur wat je daar allemaal beleeft.
    Die buikgriep is natuurlijk wel iets minder,hopelijk is het snel over.
    Kijk verder wel goed uit met die kleine wondjes en zo,een infectie heb je zo gekregen en is ook heel vervelend.Lieferd je bent een Kanjer,geniet van al je avontueren.
    Knuffel van Kitty xx

  • 24 Oktober 2014 - 08:44

    Debbie Zweerts:


  • 24 Oktober 2014 - 13:40

    Danielle:

    Hola quapa,
    Wat heb je al veel meegemaakt in Panama en wat goed dat je toch gegaan bent voor dit online dagboek op waar ben jij nu, mencanta !
    Je hebt een erg chili manier van vertellen wat lekker weg leest.
    Heerlijk dat je al zo, n leuke luitjes hebt ontmoet en dat je Spaans ook met stappen vorderd.
    Beterschap met je buikgriep eet vooral tostadas en groente bouillon en rijst waarschijnlijk heb je het ergste al achter de rug. Groetjes ook van Ambar en we blijven je volgen tijdens je reis.
    Cuidate mucho y disfrute de lo bueno.

    Saludos de Danielle X

  • 25 Oktober 2014 - 11:51

    Oma Toos Van Slingerland :

    HOI Marly Goede morgen ?? Ik Ben Aan Het lezen Wat je allemaal Al hebt
    Mee gemaakt hebt En ben blij dat ik dat kan doen Tot de volgende keer
    dan maar weer Groetjes en Knuffel van Opa en Oma
    Costa Labesta
    *********************************************.

  • 25 Oktober 2014 - 16:06

    Karinzweerts:

    he mars wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt,fijn dat je het zo naar je zin hebt tot gauw kusjes mama

  • 25 Oktober 2014 - 21:25

    Helga Hogeweg:

    Hallo Marly. Wat heb jij een leuke tijd! Jammer dat je buikgriep hebt, maar dat gaat ook wel weer over. Geniet maar lekker en niet krabben aan je muggenbeet. Dikke knuffel.
    Helga.

  • 27 Oktober 2014 - 20:46

    Arthur Zweerts:

    hola marte diploma?

  • 28 Oktober 2014 - 16:11

    Opa En Oma Van Slingerland :

    Hoi Marly Wat goed dat je geslaagd Bent Alweer een Diploma erbij Je weet maar nooit,
    Wat je er later nog mee kunt doen komt altijd van pas nu dan maar tot de vogende keer
    Dikke knuffel van opa en Oma groetjes uit Costa La Besta
    ********

  • 28 Oktober 2014 - 20:42

    Arthur Zweerts :

    14 días, Marte y estamos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Marly

Actief sinds 29 Sept. 2014
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 9816

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2014 - 26 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: