Week 3 24-31 oktober - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marly Zweerts - WaarBenJij.nu Week 3 24-31 oktober - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marly Zweerts - WaarBenJij.nu

Week 3 24-31 oktober

Door: Marly Zweerts

Blijf op de hoogte en volg Marly

31 Oktober 2014 | Panama, Bocas del Toro

Vrijdag 24 oktober
Hoy es la fin de semana dus na vandaag lekker weekend! We begonnen de ochtend weer met een Spaans lesje en daarna hebben Steve, Cheryl, Fransesca en ik een fiets gehuurd en zijn we naar Playa Bluff gefietst. Ik dacht dat ik als Nederlander wel kon fietsen maar wat een rot wegen zijn dit. Mijn ketting lag er op de heen en terugweg af door de hobbels. Gelukkig dat ik als oerhollander dat gewoon kan maken en dat die auto helemaal niet hoefde te stoppen langs de weg om twee zwetende meiden in nood te helpen, want ja het is ook nog eens 30 graden natuurlijk. Het was wel een super mooi strand en ik denk dat ik misschien zelfs wel een heel klein kleurtje heb gekregen, ik denk toch dat ik Brits bloed heb ofzo want het schiet niet echt op. Na de fiets te hebben teruggebracht heb ik weer heerlijk hetzelfde gekookt als de afgelopen drie dagen, het is tenslotte ook buikgriep dag vier, vandaag gelukkig geen buikpijn gehad dus misschien was dag drie wel gewoon de laatste. We shall see. Vanavond gaan we denk ik een drankje doen in La Iguana aangezien ladies gratis drank krijgen tussen 22 en 23, dat is natuurlijk wel de moeite waard. En als ik morgen nog steeds geen buikpijn heb dan ga ik mijn open water PADI afmaken dit weekend. Klinkt best goed, toch? Mijn roommate Valerie is vanmorgen heel plotseling naar Columbia vertrokken met een zeilboot, dus ik ben van bed verhuisd. Het voelt een beetje alsof je omhoog klimt in de voedselketen, van boven in het stapelbed naar een eigen bedje op de begane grond, en een eigen stopcontact naast het bed *doet een vreugdedansje*!

Zaterdag 25 oktober
Vandaag was het nog warmer dan gister. Ik begon de dag met lekker uitslapen tot 9.30 en hoewel ik graag nog meer had geslapen zweette ik mijn bed uit, dus dat zat er helaas niet in. Gisteravond was een erg leuk avondje in the bookstore en Barco Hundido. Vanmiddag om 13.30 moest ik bij La Buga zijn want aangezien mijn buikgriep nu helemaal over is kon ik mijn PADI open water af gaan maken. Vandaag dus twee duiken gemaakt tot 12 meter. Ik had mijn GoPro bij dus Leon, mijn instructor, heeft heel wat leuke filmpjes gemaakt. Daarbij hebben we ook een haai gezien en ik heb hem aangeraakt, ik ben zo’n beetje al mijn angstlevels aan het overtreffen hierzo. Haaien, krokodillen, wie weet wat het volgende is haha. Net eventjes lekker gedoucht, zo lekker uit eten en dan een drankje en een beetje op tijd naar bed. Morgen weer een hete dag, dus zal een strand bezoekje worden denk ik.

Zondag 26 oktober
Na een heerlijk etentje gisterenavond bij Indi Lounge en een Balboa bij Casa Verde in de hangmat ben ik rond 23 gaan slapen. Vanmorgen werd ik rond 8 uur wakker door het licht en mijn nieuwe roomie die niet snapte dat je de sleutel de andere kant op moet draaien om de deur te openen. Rond 12 hebben we allemaal een fietsje gehuurd en zijn we weer naar Playa Bluff gefietst. We hebben nog naar aapjes gezocht maar niet gevonden. Het waaide een beetje en er zat een wolkje voor de zon maar toch begin ik eindelijk een kleurtje te krijgen al zeg ik het zelf. Moet ons mam met haar zonnebank wel voorblijven natuurlijk. ‘s Avonds hebben we eventjes bij het falafel kraampje gegeten en omdat het zo begon te regenen hebben we het onder een afdakje opgegeten in plaats van meenemen naar het hostel en daarna zijn we maar terug gerend want nu 3 uur later is het nog steeds niet gestopt met regenen dus anders hadden we daar nu nog gezeten. Verder wordt het een rustig avondje met een lekker wijntje, wat amandelen en gezellig kletsen met iedereen. Morgen weer een nieuwe dag. Ik ga morgen mijn 18 meter duiken doen en mijn final test dus als het goed is ben ik vanaf morgen een certified diver met een open water PADI. Morgen beginnen de lessen weer om 8 uur, dit keer met Ida uit Noorwegen. Julia heeft me ingeruild voor Colombia, wat ik me ook wel kan voorstellen, dus een nieuwe classmate voor deze week.

Maandag 27 oktober
Weer een nieuwe week en dus ook een nieuw klasje. Vanaf vandaag zit ik met Ida bij Patricio. Het bleek alleen dat we allebei een totaal ander niveau hadden dus we zijn dan ook na een dag alweer gesplitst. Ik heb nu van 10-12 en zij van 8-10. Weer een privelesje dus. Vandaag heb ik mijn final PADI open water test gemaakt en ook mijn duik 3 en 4 en daarmee ben ik dus vanaf nu een certified open water diver, woehoe!! Alleen morgen nog even een logboekje halen zodat ik mijn dives kan bijhouden, is wel zo handig als ik in de toekomst nog een keertje wil duiken. Verder was het vanavond een rustig filmavondje met bridesmaids op de tv en een reepje chocolade. Je moet jezelf af en toe eventjes verwennen natuurlijk. Daarna lekker op tijd naar bed, morgen weer een dag.

Dinsdag 28 oktober
Het begon met lekker uitslapen aangezien mijn lessen nu van 10-12 zijn natuurlijk. Het ging weer lekker, dadelijk nog eventjes mijn huiswerk maken en dan komt alles helemaal goed. Verder is vandaag de stroom en het water uitgevallen en ze kunnen dan van tevoren niet zeggen hoe lang dat gaat duren, dus ik natuurlijk al helemaal in paniek, maar gelukkig is het alweer gemaakt. Verder heb ik weer eens lekker in de hangmat gelegen en zit ik nu lekker op bedje mijn foto’s en filmpjes uit te sorteren en een beetje te chillen. Vanavond zal het of uit eten worden of zelf koken, is afhankelijk van of er dan nog stroom is, maar echt uitgaan gaat hem niet worden. Komend weekend wordt het al heftig genoeg met Halloween en Independence Day coming up, dus ik wacht het rustig eventjes af.

Woensdag 29 oktober
Het is alweer woensdag, de dagen vliegen voorbij. Vanmorgen heb ik eerst mijn shuttle omgezet ipv rechtstreeks naar San Jose vanaf hier ga ik volgende week woensdag voor een paar dagen naar Puerto Viejo, Costa Rica en dan word ik daar alsnog op zaterdag opgehaald om naar San Jose te gaan. Dan zien we toch net iets meer als alleen maar Bocas. Verder heb ik weer netjes mijn lesje gevolgd en daarna ben ik gaan kayakken met Helene. We zijn naar hospital point gevaren en daar hebben we lekker gesnorkeld. Ik heb zelfs Dorey’s gezien! Daarna zijn we naar een strandje op Carenero gevaren en hebben we genoten van hun happy hour. Toen het wat donker begon te worden zijn we terug gevaren. Aangezien Helene al wat gegeten had tijdens happy hour zijn we daarna samen de hort op gegaan om voor mij ook wat te eten te scoren. Hier zijn we in een restaurantje beland met de beste pizza, ik had nog nooit een pizza met bacon op maar dat is echt een goude combinatie. Verder nog maar een cocktailtje achterover geslagen en nog wat gekletst met iedereen in het hostel en nu weer te bed. Helene en ik wilden kijken of we morgen jetski’s kunnen huren, dus dat zou wel leuk zijn!

Donderdag 30 oktober
Vanmorgen kon ik weer een klein beetje uitslapen met mijn lesje om 10 uur en dat heb ik dan ook maar gedaan. Mijn kamergenootje heeft eindelijk begrepen dat je de deur niet dicht moet slaan ‘s morgens maar rustig de knop om moet draaien dus dat is ook wel prettig. Verder regende het bijna de hele dag dus heb ik mijn huiswerk gemaakt, in de hangmat gelegen, een dutje gedaan en ben ik daarna ‘s avonds uit eten geweest met Helene bij het Om Café. Daar hebben we heerlijk indisch gegeten. We hadden een hoofdgerecht gedeeld en verder heerlijke sides erbij besteld. Toen de ‘op het bordje aangekondigde’ brownie uitverkocht bleek te zijn, zijn we naar John’s Bakery gegaan en hebben we onszelf daar alsnog op een dessert getrakteerd. Verder zijn we allebei in en om het hostel gebleven en vrij snel daarna gaan slapen. Een aantal gingen stappen maar ik bewaar het liever voor morgen want dan is het Halloween.

Vrijdag 31 oktober
Vandaag weer het laatste lesje van de week gehad en we gaan steeds beter! Patricio vindt dat ik een Spaanse lerares moet worden, maar dat moeten we nog maar eventjes zien. Het regent weer vandaag dus het wordt weer een binnendagje. Beetje in en om het hostel wat boodschapjes doen enzo. Helene is vandaag naar Puerto Viejo vertrokken maar die zie ik woensdag weer, want dan ga ik daar ook naartoe. We hadden al wat plannen om daar te gaan ziplinen en dergelijke dus dat gaat helemaal goed komen! Verder is vanavond weer de Friday night bbq waar iedereen zelf iets meeneemt dus dat zal ook wel weer gezellig worden. Daarnaast is het vanavond ook Halloween dus er schijnt een feestje te zijn in the Bookstore en aangezien ik morgenochtend nog geen plannen heb, denk ik dat ik daar wel te vinden ben vanavond.

  • 31 Oktober 2014 - 21:46

    Kittyvandesande:

    Hoi Marly.
    Het klinkt allemaal weer geweldig,super dat je jou duikdiploma hebt gehaald trouwens.
    Verder genieten van dit grote avontuur. Marly maak er iets moois van en veel foto's makne.
    knuffel van Kitty

  • 31 Oktober 2014 - 21:56

    Steffi:

    Hola chica bonita! Super leuk allemaal! Kunnen we als je terug bent samen een keer een duiktrip plannen :D
    Muchos besos xxxx!!

  • 01 November 2014 - 22:30

    Arthur:

    hola marchar agradable de leer a escribir buena

  • 01 November 2014 - 23:55

    Marly Zweerts:

    Bedankt Kitty en jaa we gaan zeker een leuke duiktrip plannen Stef! En pap muchas gracias haha.

  • 02 November 2014 - 10:39

    Oma Toos En Opa Jos :

    Hoi Marly als je weer thuis bent gaan wij samen naar het Zwembad ,
    En dan wil ik weten hoe lang jij onder water hunt blijven ,
    Heel veel groetjes en knuffel van Oma en opa ,
    Uit Costa la Besta ??

  • 02 November 2014 - 18:17

    Helga Hogeweg:

    Hallo Marly. wat geniet jij van jouw reis !! Je buikgriep is helemaal over? Zijn vanmiddag bij je pap en mam geweest en hebben heeeeeeel veel verhalen over je gehoord. Nog even en dan komen ze naar je toe. Groetjes en een dikke knuffel.
    Helga.

  • 02 November 2014 - 22:00

    Jos V.Slingerland:

    Hoi Marly,hier is Opa Jos.
    Je eerste maand zit nu op .Ik heb al zoveel mooie dingen gehoord
    en gelezen dat wel lijkt of je al veel langer weg bent.
    Heel goed dat je fijne meiden om je heen hebt,dat maakt alles weer een stuk prettiger
    Mooi dat je alle dingen zo goed oppakt ,zo leer de wereld op de vlugste manier kennen..
    Nog een mooi feest en dan ga je naar Coste Rica.Mooi toch.
    Marly geniet van al het moois maar blijf alert.
    Binnekort ga je weer lekker verwent worden en dan komt het vervolg van jouw trip.
    Meisje geniet ervan en een dikke knuffel van Opa jos,doeiiiiiii

  • 03 November 2014 - 15:30

    Astrid Haze:

    Hallo Marly, al bijna een maand onderweg en al zoveel leuke dingen buiten je Spaans ondernomen.
    Fijn dat je het Spaans zo makkelijk oppikt. Van je duikbrevet zal je veel plezier beleven, ook in st Maarten daar wordt meestal vanaf een bootje gedoken om dat het daar lang ondiep blijft. Wij wensen je nog veel plezier en let goed op je zelf , een fijne tijd met je ouders en Nathan. groetjes Astrid

  • 07 November 2014 - 13:23

    Oma Toos En Opa Jos :

    Hoi marly nu naar het volgende ik hoop dat alles goed gaat
    maar dat lees ik dan wel weer groetjes van opa en oma
    uit Costa La Besta ??
    ************************************************

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Marly

Actief sinds 29 Sept. 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 9813

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2014 - 26 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: