Week 1 10 - 18 okt - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marly Zweerts - WaarBenJij.nu Week 1 10 - 18 okt - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Marly Zweerts - WaarBenJij.nu

Week 1 10 - 18 okt

Door: Marly Zweerts

Blijf op de hoogte en volg Marly

13 Oktober 2014 | Panama, Bocas del Toro

Dus 10 oktober was het zo ver. Na een nacht niet geslapen te hebben van de zenuwen dook ik het vliegtuig in richting Panama. Samen met ons pa en ma, Debbie en Nathan reden we naar Schiphol en het afscheid viel me ook zeker zwaar. Het was 10,5 uur vliegen op Panama, toen nog overstappen naar San Jose en dat was nog een uurtje. Eenmaal in San Jose werd ik door een taxichauffeur opgehaald, hij stond met zo'n bordje met mijn naam erop te wachten. Toen een nachtje overnachten in een hostel en 's morgens om 6 uur klaarstaan om naar Bocas del Toro gebracht te worden. Hier ben ik nu voor de tweede dag. Gister ben ik de grens overgegaan en de douane van Panama zit in een klein kleding winkeltje waar je 8 dollar moet betalen en dan mag je een houten brug over waar allemaal gaten inzitten. Ik voelde me helemaal thuis in een Indiana Jones film!

Gister zijn we lekker op stap geweest op een eilandje dichtbij, dat gaat hier met watertaxi's voor 1 dollar. Vandaag zijn we wezen snorkelen en zwemmen op verschillende eilandjes. We hebben zelfs dolfijnen gezien! Mijn GoPro heb ik dus ook meteen in handen genomen want aan onderwater selfies mag het natuurlijk niet ontbreken. Tot nu toe bevalt het me hier wel. De sfeer is zo laidback als je je maar kan voorstellen. Als je iets afspreekt en je komt 2 uur later dan is dat 'no problem'. Ik begin morgen met mijn lessen. Eerst 2 uur privelessen om mijn Spaanse niveau te bepalen en als ik bij een groepje pas ga ik daar dan later bij en anders blijf ik privé. In principe blijf ik hier nu vier weken, maar dat zou nog wel eens kunnen veranderen aangezien ik misschien over twee weken naar Puerto Viejo in Costa Rica wil gaan en dan ga ik daar verder met mijn Spaanse lessen, maar daar heb ik nog niks over besloten. De verhalen die je tegenkomt verschillen van 'ik ben al 7 maanden onderweg' tot 'ik blijf maar 6 weken weg' en de meeste mensen reizen alleen. Ik ga maar weer eens verder mijn foto's sorteren. Morgen lekker uitslapen en om 13 beginnen met waar ik hier voor kwam: Spaans leren!

Dus maandag had ik mijn eerste Spaanse les. Tot nu toe krijg ik privé les elke dag van 13 tot 15. Dit om te zorgen dat ik alles kan herhalen wat ik al een keertje heb gehad. Ik krijg les van Luiz. Hij komt zelf uit Spanje maar woont nu hier. Maandag zijn we met een hele hoop naar de yoga geweest van Sweet Laura K. Ondanks dat zij graag heeft dat je al je kleren uittrekt was het écht super ontspannend. Dat ga ik zeker vaker doen. Daarna zijn we bij Chitre wezen eten, dat is een restaurantje waar je eet wat ze hebben. Voor $4 heb je dan een bord rijst met kip, linzen en aardappelsalade bijvoorbeeld. Daar kan je niet tegenop koken. 's Avonds zijn we nog naar La Iguana geweest. Met de dames, Laura, Michelle en Elise gingen we alvast op pad. De rest kwam er later bij. Was weer een gezellige avond waar je voor minder dan $10 ook genoeg gedronken had. We zijn een beetje op tijd naar huis gegaan dus ik lag rond half 2 in bed denk ik. De volgende dag ben ik mijn was weg gaan brengen naar Saturno, dat zit hier verderop in de straat. Daar is het wassen en drogen van 1 wasje $4. Zo waren alle kleren die ik met het reizen enzo had aangehad toch weer schoon. Die zouden om 16 klaar zijn maar dat viel vies tegen toen ik om 17.30 in de stromende regen het op ging halen. Ik ben daar woensdagochtend maar voor teruggekomen. Dinsdagavond hebben we $1 taco's gegeten bij Casa Verde. Dat zit hier een paar huizen verderop en die hebben elke dag een special. Daarna ben ik lekker op tijd gaan slapen want ik was echt kapot. Dus na zo'n 10,5 uur geslapen te hebben ben ik mijn was gaan ophalen op woensdagochtend. Daarna ben ik nog eventjes met Elise wezen zwemmen aan de pier bij Casa Verde voordat zij naar Boquete vertrok. Na mijn Spaanse lessen gister heb ik nog flink wat Spaans geoefend met mijn Venezuelaanse roommate en ik heb nog wat gewandeld door Bocas met Philip en Ida uit Duitsland. Tijdens deze trip heb ik ook nog een leuk armbandje gescoord. Gister ben ik ook naar een dive shop geweest en heb besloten waarschijnlijk mijn Padi te gaan halen volgende week. Dan kan ik dit weekend een introductie dive doen en volgende week meteen aan de bak. Dan kan ik daar de rest van mijn reis nog plezier van hebben. Vandaag werd ik weer rond 8 uur wakker zoals elke dag. Na het ontbijten heb ik wat geskyped en nu zit ik hier weer wat te typen zodat ik niet vergeet wat ik wanneer allemaal gedaan heb haha. Strakjes ga ik nog eventjes naar de zee want het is ontzettend lekker weer vandaag dus tot over een paar dagen dan maar!

Liefs en kusjes uit Panama!

  • 13 Oktober 2014 - 07:07

    Sharon:

    Hee Marly,

    Goed om te horen dat je nu genesteld bent en al leuke dingen hebt gedaan. Maar met wie ben je daar dan naar het eilandje gegaan en wezen zwemmen aangezien je daar helemaal nieuw bent aangekomen? Klinkt nu al goed! En toch nog mooi weer zo te zien? Succes vandaag met je eerste les!
    Geniet ervan meid!

    Liefs Sharon

  • 13 Oktober 2014 - 07:56

    Debbie Zweerts:

    Ola chicka!!

    Klinkt goed allemaal en fijn dat je het er goed naar je zij hebt!! Dat laidback herken ik nog van mijn vakantie

  • 13 Oktober 2014 - 07:58

    Debbie Zweerts:

    Ik ging te snel

  • 13 Oktober 2014 - 15:10

    Marly Zweerts:

    Hoi dames, ben met anderen die ook hier spaans krijgen geweest. Was erg leuk! Ook zeesterren gezien star :) vandaag begin ik met 2 uur priveles. Het komt hier overigens nu met bakken naar beneden, hoop dat het snel droog is.

    kusjes!


  • 13 Oktober 2014 - 16:40

    Oma Toos :

    Hoi Marly Fijn dat het goed gaat. Knuffel Opa en Oma

  • 13 Oktober 2014 - 17:47

    Emmy:

    Wauw Mars! Leuk om te lezen! ik kijk nu al uit naar je andere avonturen.
    Geniet er van meisje het is je echt gegund en oja ik ben jaloers!!
    Dikke kus xx

  • 13 Oktober 2014 - 17:56

    Kitty Van De Sande:

    Hoi Marly.Wat fijn dat je zo goed bent op gestart.Maak het maar gezellig,en dadelijk ook nog spaans kunnen spreken helemaal top!!Marly geef de dolfjnen een knuffel van mij.
    Dikke knuffel Kitty xx

  • 13 Oktober 2014 - 21:02

    Arthur:

    Hola Marte, ¿cómo fue tu primer estudio?

  • 16 Oktober 2014 - 12:04

    Dreizen Meiden:

    Ha Marly,

    Como esta ? :-)
    Wat fijn dat alles goed is gegaan!
    Leuk om alles te lezen We gaan je volgen
    Geniet van ieder moment!

    Groetjes en liefs
    D-reizen Best
    Tamara en Bregje

  • 16 Oktober 2014 - 16:32

    Oma Toos :

    Hoi Marly
    Ik ben vandandaag bij Debbie geweest en heb helle mooie foto,s van jou gezien
    ook onderwater knap gedaan verder fijn dat je het leuk hebt de groetjes van
    Opa en Oma uit (Costa La Besta )
    ***************

  • 17 Oktober 2014 - 22:27

    Ton En Judith:

    Hier uit kikkerlandje maar toch een goed temperatuurtje groeten van judith en ton uit Tilburg
    Zitten hier gezellig te keuvelen met je pa en ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Bocas del Toro

Marly

Actief sinds 29 Sept. 2014
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 9811

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2014 - 26 Februari 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: